Isnin, Mei 11, 2009

MENDAPATKAN ANAK POKOK GAHARU



  1. Benih gaharu selalunya didapati daripada kawasan hutan di mana pokok gaharu induk yang berbunga dan berbuah didapati.

  2. Selalunya, penduduk-penduduk pedalaman yang tinggal berdekatan dengan hutan komuniti mahupun tinggal di kawasan hutan (tanah) milik persendirian ini mengutip bibit-bibit gaharu di sekeliling pokok gaharu induk dan kemudiannya dijual kepada pembeli yang berminat.

  3. Wakil nurseri-nurseri akan mengunjungi tempat mereka ini dan membeli seterusnya mengutip sendiri bibit-bibit tersebut mengikut kuantiti dan kualiti yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

  4. Proses memindahkan bibit ini dari kawasan ‘in-situ’ ke nurseri yang kadangkala terletak jauh dari kawasan tersebut memerlukan kaedah-kaedah pengendalian yang tertentu bagi mengelakkan kerosakan pada bibit gaharu.

  5. Disebabkan faktor masa dan jarak, bibit gaharu dibalut dalam tisu yang lembap dan dibalut dalam plastik sebelum diangkut ke nurseri. Selalunya proses ini digunakan sekiranya bibit gaharu terpaksa ‘bermalam’ selama beberapa hari di luar sebelum
    ditanam di dalam polibeg di nurseri.




Tiada ulasan: